Podmioty medyczne nie mogą się reklamować, jednak istnieją dopuszczone przez prawo, skuteczne narzędzia promocji. Jednym z filarów marketingu medycznego jest prowadzenie bloga.  

Marketing usług medycznych – ograniczenia prawne 

Podmioty medyczne (lekarze, lekarze-dentyści, placówki medyczne, kliniki medycyny estetycznej) nie mogą się reklamować. Reguluje to ustawa z 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (Dz. U. nr 112, poz. 654 z późn. zm.). Konkretyzuje to Uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej (NRL), w której czytamy m.in., że promocja podmiotu medycznego może mieć charakter czysto informacyjny, lekarz może podawać do publicznej wiadomości m.in. tytuł zawodowy, imię i nazwisko, stopień naukowy czy też ceny i sposoby płatności. W kontekście tych uchwał niektóre podmioty medyczne stawiające pierwsze kroki na rynku, mogą mieć spore trudności z interpretacją przepisów i z doborem legalnych narzędzi marketingowych. Bowiem, jak można zaistnieć na rynku bez „reklamy”? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przyjrzeć się definicji reklamy, która według Zespołu Radców Prawnych Naczelnej Izby Lekarskiej (opinia z 6 marca 2013 roku, sygnatura dokumentu NRL/ZRP/WI/163/2013) brzmi „reklamą jest informowanie ludzi o świadczeniach i usługach, podkreślanie ich zalet tak, aby ludzie chcieli za nie zapłacić”. Wynika z tego, że podmioty medyczne nie mogą mówić o usługach w samych superlatywach np. „najlepsze zabiegi medycyny estetycznej” lub „najtańsze USG w mieście”. 

Przeczytaj artykuł: Czy pharma marketing wyklucza kreatywne podejście?

Dozwolone formy promocji podmiotów medycznych 

Na szczęście marketing usług medycznych w 2022 roku jest możliwy. Co więcej może być skuteczny i przynosić wymierne korzyści dla ich właścicieli, pod warunkiem, że jest prowadzony przez doświadczoną agencję kreatywną. Powszechnie uznaną praktyką promocji jest zakładanie i projektowanie stron internetowych, które wyróżniają się dobrze napisanym copywritingiem medycznym i dopasowanym do branży i aktualnych trendów designem. Strona www to dopiero wierzchołek góry lodowej promocji praktyki lekarskiej. Kluczowe z punktu widzenia zarówno pacjenta, jak i lekarza bądź dyrektora placówki jest prowadzenie bloga. Inną formą dopuszczonego przez prawo działania jest prowadzenie profili społecznościowych czy komunikacji na zamkniętych forach. 

Prowadzenie bloga medycznego – przykład skutecznej promocji podmiotu medycznego

Dyrektorzy szpitali publicznych, ZOL-i, lekarze stomatolodzy czy właściciele klinik medycyny estetycznej mogą spać spokojnie. Od wielu lat istnieje skuteczne narzędzie promocji, które jest dozwolone przez prawo: prowadzenie bloga. Korzyści bloga medycznego można mnożyć: jest nieinwazyjną formą promocji, podkreśla eksperckość lekarza lub podmiotu, buduje długofalowe relacje z pacjentami, a do tego pozycjonuje stronę. Jest jednym z filarów marketingu medycznego, a jego skuteczne prowadzenie może przyczynić się do wzrostu sprzedaży i rozpoznawalności. Dzięki niemu mała praktyka lekarska może zamienić się w giganta. Co zrobić, aby nie stała się kolosem na glinianych nogach? Prowadzenie bloga powinno odbywać się wedle ściśle określonych zasad. 

Anatomia bloga medycznego, czyli 5 cech, które powinien spełnić blog medyczny

  1. Edukacyjny charakter. Artykuły na blogu medycznym powinny być merytoryczne i bazować na rzetelnych źródłach, czyli doniesieniach naukowych z danej dziedziny. Każdy artykuł powinien mieć klarowną i zrozumiałą dla odbiorcy strukturę – może być napisany według zasady „odwróconej piramidy”. Pamiętajmy o informacyjnym charakterze tekstów, które będą zgodne z uchwałą NRL. Przykładem mogą być artykuły merytoryczne o charakterze edukacyjnym, opisujące procedury zabiegowe czy konkretne problemy medyczne (jednostki chorobowe, diagnostykę, metody leczenia) czy  wskazania bądź przeciwwskazania do zabiegu.
  1. Dopasowanie do grupy docelowej. Jeśli targetem są pacjenci, to treści powinny opisywać nawet najbardziej zawiłe zabiegi czy problemy medyczne w przejrzysty i zrozumiały sposób. Fundamentem komunikacji dla lekarzy podczas prowadzenia bloga medycznego powinna być rzetelność i prezentowanie najnowszego stanu badań z piśmiennictwa naukowego. 
  1. Dobór tematyki. Nie można zanudzić pacjentów banalnymi treściami. Klinika medycyny estetycznej może publikować nieinwazyjne artykuły nawiązujące do zabiegów. Przychodnia – treści na temat diagnostyki, jednostek chorobowych. Praktyka lekarska – artykuły informacyjne o metodach leczenia. Podmiot medyczny oferujący szkolenia dla lekarzy nawiązanie do zabiegów, aktualności z branży, najnowsze doniesienie naukowe. 
  1. Optymalizacja pod kątem SEO. Selekcja i dobór słów kluczowych na bazie narzędzia i odpowiednie ich zagęszczenie w tekście to pierwszy krok, aby zamienić kliknięcia w wizyty w placówce! Optymalizacja seo to nie tylko słowa kluczowe, ale i odpowiednio napisane i sformatowane nagłówki, linkowanie w tekście, skuteczny opis description, odpowiednio podpisane zdjęcia. 
  1. Atrakcyjna grafika. Tekst sprzedaje, buduje wiarygodność, ale nie zawsze to wystarcza. W dobie kultury obrazkowej atrakcyjne zdjęcie, film lub infografika są bardziej przekonywujące niż setki słów. 

Mamy świadomość, że samodzielne wdrożenie 5 cech skutecznego prowadzenia bloga medycznego może okazać się zbyt trudne lub czasochłonne. Alternatywą jest powierzenie podmiotu medycznego w szczypce agencji kreatywnej Kreatywny Krab, specjalizującej się w marketingu usług medycznych. 

 

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *