Prowadząc prywatną praktykę medyczną czy dostarczając usługi w tym zakresie, wielu lekarzy i właścicieli firm zastanawia się, czy mogą oni prowadzić działania marketingowe. Należy jednak pamiętać, że obowiązują restrykcje prawne dotyczące kwestii reklamy zabiegów. Dowiedz się, na czym polega legalny marketing specjalistyczny dla lekarzy i czy warto go robić.

Komunikacja marketingowa dla lekarzy – aspekty prawne

W przypadku marketingu usług zdrowotnych należy pamiętać o kilku kwestiach związanych z restrykcjami prawnymi, gdyż co do zasady reklama usług medycznych jest zakazana. 

Nie można zachęcać do skorzystania z usług

Popularny call to action jest zakazany w marketingu medycznym. Usługi w gabinetach i klinikach nie mogą być chwalone za korzyści. Zatem prowadząc działania marketingu medycznego, należy skupić się głównie na funkcji informacyjnej – doskonale w tym celu sprawdzą się artykuły blogowe, w których opisywane są wskazania, przeciwwskazania, przebieg oraz efekty zabiegów. Warto mieć na uwadze, że rezultat procedury medycznej powinien być udowodniony badaniami. Przydatne okażą się także źródła akademickie i piśmiennictwo medyczne. 

Należy nie umieszczać wyrażeń wartościujących zarówno w stosunku do lekarzy, jak i zabiegów

W copywritingu medycznym nie mogą znaleźć się słowa, takie jak: najskuteczniejszy, najlepszy czy najefektywniejszy. Zabiegi, usługi czy wyroby medyczne powinny być opisywane na podstawie realnych właściwości, jakie mają, które są udowodnione badaniami. W podobny sposób należy informować o kadrze pracującej w praktyce lekarskiej. Dozwolone jest podanie nazwy uczelni oraz długości doświadczenia, rodzaju wykonywanej specjalizacji, stopnia naukowego czy szczególnych uprawnień. 

Legalne jest podawanie informacji o zakresie wykonywanych usług zdrowotnych czy oferowanych wyrobów

Choć reklama jest zakazana dla lekarzy, to już informacja, edukacja oraz podawanie informacji pozwalających na identyfikację nie. Zatem dozwolone jest umieszczenie treści dotyczących przeprowadzanych zabiegów, praktyki zawodowej czy godzin otwarcia placówki. 

Marketing usług zdrowotnych może być wyzwaniem, dlatego wielu lekarzy decyduje się na współpracę z doświadczoną agencją kreatywną. Dzięki temu można zadbać o rozpoznawalność praktyki, a przy tym nie trzeba obawiać się złamania przepisów zawartych w Uchwale Nr 29/11/VI NRL z dnia 16 grudnia 2011 roku oraz Ustawie o działalności leczniczej z 15 kwietnia 2011 roku.

Content marketing — copywriting medyczny na strony i prowadzenie bloga

Dużą popularnością w marketingu medycznym cieszy się wykorzystanie potencjału strony internetowej oraz bloga. W ten sposób lekarz czy producent wyrobów o zastosowaniu medycznym może legalnie informować o swojej działalności, zachowując przy tym zgodność z przepisami prawa. Warto jednak zadbać o to, by copywriting medyczny był nie tylko rzetelny, ale również publikowane treści zrozumiałe dla odbiorców. Do tego korzystnym działaniem jest dostosowanie zasad SEO w udostępnionych tekstach, dzięki czemu witryna będzie mieć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. W ten sposób potencjalni pacjenci mają większą szansę na dowiedzenie się o zakresie działalności.

Prowadzenie bloga medycznego wiąże się z:

  • regularnością umieszczanych wpisów,
  • unikatowością treści,
  • legalnością – gdyż możliwe jest jedynie opisywanie faktów związanych z daną procedurą medyczną, a w tekście powinny się znaleźć również informacje dotyczące przeciwwskazań czy ewentualnych powikłań.

Dzięki zachowaniu tych wszystkich elementów prowadzenie bloga medycznego będzie bardziej efektywne. Regularność publikowania treści oraz ich unikalność zwiększy szansę na pokazanie witryny przez algorytmy Google. Ze względu na złożoność oraz czasochłonność tego zadania, warto zastanowić się nad zleceniem tego agencji kreatywnej, która dostarcza oryginalne i rzetelne treści. 

Zobacz inne realizacje z marketingu medycznego

Wsparcie komunikacji dla klinik medycyny estetycznej 

Dr Parda – wsparcie komunikacji kliniki medycyny estetycznej 

Prowadzenie stron FB – social media w marketingu usług zdrowotnych

Obecnie coraz więcej osób decyduje się na poszukiwanie informacji na temat danych usług medycznych na portalach społecznościowych. Warto jednak pamiętać również i tam o obowiązujących regulacjach. Zatem prowadząc np. marketing medyczny dla klinik medycyny estetycznej, trzeba uważnie dobierać zarówno treść, jak i zdjęcia, które się tam pojawiają. Wynika to z tego, że informacja nie może w żaden sposób wprowadzić w błąd potencjalnego pacjenta. Dużą skutecznością przy marketingu medycznym np. dla klinik medycyny estetycznej czy stomatologicznychcieszą się posty koncentrujące się na poszerzeniu zakresu przeprowadzanych zabiegów lub z opisem konkretnej procedury z uwzględnieniem wskazań, przeciwwskazań, efektów oraz ewentualnych powikłań. Do tego ta forma umożliwia również nawiązywanie relacji z komentującymi, co przekłada się na pozytywny wizerunek praktyki lekarskiej czy producenta wyrobów medycznych. 

Marketing medyczny – z kim współpracujemy?

Nasza agencja kreatywna ma doświadczenie w prowadzeniu marketingu medycznego dla:

  • klinik,
  • szpitali,
  • gabinetów lekarskich i stomatologicznych,
  • firm sprzedających wyroby medyczne.

Dostarczymy Ci treści, które będą wykonane zgodnie z przepisami prawa, a także dopasowane grupy docelowej danej działalności. Zatem publikowane artykuły w marketingu medycznym dla klinik medycyny estetycznej, choć nadal będą zawierać terminologię medyczną, to znajdą się w nich również wyjaśnienia, pozwalające na budowanie relacji z pacjentami. Natomiast w przypadku firm sprzedających wyroby medyczne, gdzie grupą docelową są lekarze, zadbamy o odpowiednią wartość merytoryczną i wysoki poziom języka copywritingu medycznego.

Zapraszamy do kontaktu – wyślemy Państwu niezobowiązującą ofertę.

Nasi klienci z branży medycznej i farmaceutycznej