Początek roku to okres nie tylko związany z tworzeniem planów biznesowych, ale także ze zmianami prawnymi. Od 1 stycznia 2023 obowiązuje nowe ustawodawstwo w kwestii wyrobów medycznych, w tym również tych, które oferują firmy farmaceutyczne. Dowiedz się, jak należy od nowego roku prowadzić legalnie pharma marketing.

Nowe przepisy dotyczące wyrobów medycznych 2023

Reklama w branży medycznej i farmaceutycznej jest związana z licznymi obostrzeniami. Od 1 stycznia 2023 weszły nowe restrykcje w pharma marketingu. Okres przejściowy na dostosowanie starych komunikatów trwa do końca czerwca 2023, natomiast nowe treści muszą być zgodne z obostrzeniami. Wśród najbardziej istotnych aspektów można wymienić:

  • zrozumiałość przekazu

Ustawodawca kładzie duży nacisk, aby marketing farmaceutyczny był zrozumiały dla laika, w taki sposób, aby nie dochodziło do żadnych dwuznaczności. Wprowadzenie odbiorcy działań promocyjnych w błąd jest nie tylko nieetyczne, ale również zakazane. 

  • zakaz reklamy wyrobów używanych przez lekarzy oraz pracowników medycznych

Istotne znaczenie ma także zakaz komunikacji wyrobów farmaceutycznych, które mogą stosować jedynie uprawnione osoby, takie jak np. lekarze.

  • zakaz kierowania wyrobu do dzieci

W reklamie wyrobów medycznych nie można stosować komunikatów kierowanych do dzieci lub nawołujących rodziców do kupna produktów dla swoich pociech.

  • zakaz wykorzystywania influencerów oraz autorytetów

Kolejnym zakazanym działaniem w reklamie wyrobu medycznego jest wykorzystanie lekarzy, farmaceutów, a także osób ubranych w sposób sugerujący wykonywanie zawodu medycznego. Niezgodnym z przepisami działaniem jest także płatna współpraca z celebrytami celem promocji wyrobów farmaceutycznych.

Oprócz wymienionych aspektów niedozwolone jest także promowanie wyrobów medycznych podczas spotkań czy sponsorowanie targów, konferencji czy zjazdów dla pracowników medycznych. Natomiast możliwa jest komunikacja poprzez katalogi produktowe czy cenniki. 

Marketing farmaceutyczny – prowadzenie bloga

Zmiany w Ustawie o wyrobach medycznych dotyczą także produktów farmaceutycznych, takich jak lizaki, tabletki do ssania czy spraye do gardła. Dlatego warto wziąć pod uwagę nowe przepisy w komunikacji marketingowej. Skutecznym środkiem pharma marketingu jest prowadzenie bloga. Należy jednak pamiętać, aby:

  • udostępniane treści były rzetelne i w żadnym wypadku nie wprowadzały odbiorcy w błąd, warto również zadbać o piśmiennictwo akademickie/naukowe i badania, potwierdzające przekazywane informacje,
  • zadbać o wybór odpowiedniego języka komunikacji – reklama w marketingu farmaceutycznym powinna być zrozumiała dla laików, zatem należy dołożyć wszelkiej staranności, aby udostępniane treści były łatwe w odbiorze dla odbiorów,
  • zastosować odpowiednie grafiki –  należy pamiętać, aby zdjęcia dobierane do tekstu również nie wprowadzały odbiorcy w błąd,
  • udostępniane treści miały wartość informacyjną – korzystną praktyką w pharma marketingu jest umieszczania treści o walorze edukacyjnym. W takiej sytuacji można omówić właściwości danych substancji w np. profilaktyce walki z przeziębieniem. Dobrym rozwiązaniem będzie także tworzenie artykułów poradnikowych, bez uwzględniania nazwy wyrobu farmaceutycznego. 

Systematyczne i rzetelne prowadzenie bloga farmaceutycznego jest korzystnym działaniem promocyjnym dla firmy. W ten sposób można zwiększyć wiarygodność marki oraz rozpoznawalność na rynku. Warto to zadanie powierzyć doświadczonej agencji kreatywnej. W ten sposób uzyskasz rzetelnie skonstruowane treści, które będą zgodne z nowymi przepisami.

Skontaktuj się z nami w celu otrzymania niezobowiązującej oferty!
Zobacz naszą ofertę z zakresu copywritingu medycznego 
Poznaj naszą ofertę z zakresu marketingu medycznego i farmaceutycznego

Źródła:

https://nil.org.pl/aktualnosci/7005-reklama-wyrobow-medycznych-nowe-przepisy-od-1-stycznia-2023-r

https://skslegal.pl/wp-content/uploads/2022/11/Raport-SKS-Nowe-zasady-reklamy-wyrobow-medycznych-w-Polsce-od-1-stycznia-2023-r.pdf

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *