Przedruk z Marketing&Biznes (2016 rok).

SOCIAL MEDIA NON FICTION

Każdy właściciel małej lub dużej firmy zetknął się choć raz z terminem social media, obsługując własnego Facebooka lub publikując zdjęcia z firmowej konferencji na Instagramie. Obsługa własnej marki w mediach społecznościowych nie jest ani prosta ani oczywista. Poznaj specyfikę Facebooka, na którym bez wsparcia Facebook Ads będziesz tylko anonimowym rozbitkiem na zapomnianej wyspie branżowego archipelagu, naucz się pisać zwięzłe teksty na Twitterze, które nie pozwolą Ci wyjść poza 140 znaków lub poznaj zasady publikacji postów na Google+, które zapewnią Ci wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania. Zapraszam na ekscytującą podróż po najważniejszych kanałach social media, w której nie ma miejsca na fikcję, bardziej na trzeźwą kalkulację i znajomość trendów.

Facebook: popularność, dzięki której możesz wypromować swój biznes

Większość z właścicieli firm i ojców małych lub większych biznesów myślenie o social media utożsamia z Facebookiem. I słusznie, bowiem portal społecznościowy Marka Zuckerberga jest najbardziej popularnym na świecie portalem, który czerpie coraz większe zyski z reklam użytkowników. Ten portal jest idealny prawie dla każdej branży – od fmcg, turystyki, reklamy, odzieży aż po akcesoria dziecięce. Na Facebooku można promować prawie każdą branżę – może z wyjątkiem branży budowlanej oraz pogrzebowej. Są przecież granice dobrego smaku.

Obsługa Fan Page na Facebooku jest bardzo prosta i prawie każdy jest w stanie samemu poradzić sobie z publikacją postów, wrzucaniem zdjęć czy nawet ustawieniem postów sponsorowanych. Pierwszy problem polega na tym, że nie każdy wie jak stworzyć skuteczną strategię na Facebooku, w której zawrzemy scenariusze postów składających się z postów tematycznych. Posty powinny bowiem oddawać ducha marki i współgrać z jej strategią. Firma produkująca lody może raz w tygodniu prezentować grafiki ze zdjęciami produktów, opatrzone logo marki oraz zawierające hasło reklamowe. 2 razy w tygodniu ów firma może opisywać ciekawostki na temat lodów lub słodyczy czy też wydarzenia z życia firmy. To jest właśnie pomysł na blok tematyczny, który jest nieodłączną częścią strategii komunikacji w social media.

Nie zawsze samodzielne prowadzenie Facebooka przynosi wymierne korzyści, dlatego warto rozważyć zatrudnienie agencji kreatywnej lub specjalisty, który nie tylko zaplanuje bloki tematyczne postów, ale i przygotuje dedykowane grafiki czy ustawi kampanię Facebook Ads.

Musimy mieć świadomość, że bez przeznaczenia budżetu na reklamę Facebook Ads nie możemy liczyć na zdobycie polubień, większy zasięg odbiorców, którzy staną się lojalnymi fanami a może i Klientami.

Jednym z mitów na temat Facebooka jest pogłoska, że to medium może przełożyć się na sprzedaż. Nic bardziej mylnego. Facebook to narzędzie do promocji i budowania wizerunku. Nie możemy liczyć, że  Facebook stanie się maszynką do zarabiania pieniędzy. Kampanie przekierowujące do tzw. landing pages – czyli stron lądowania, na których Klient mamy kupić produkt lub usługę w naszych case studies raczej kończyły się fiaskiem.  Na Facebooku możemy promować nowe biznesy lub wielkie marki, wywoływać interakcję lub wspomagać sprzedaż. Obecność każdej firmy na Facebooku jest obowiązkowa i jeśli jeszcze nie mamy swojego Fan Page to powinniśmy to szybko nadrobić.

Twitter – jak ćwierkać, by dotrzeć do swojej grupy docelowej?

Twitter to mikroblog, w którym możemy publikować posty do 140 znaków oraz wrzucać zdjęcia i linki oraz obserwować innych użytkowników.  Twitter nie lubi lania wody, także by na nim publikować należy pisać zwięźle i konkretnie, a długie wywody zostawić sobie na Facebooka lub Google+.  Specyfika Twittera znalazła uznanie wśrod polityków, dziennikarzy czy celebrytów. Dlaczego? Może dlatego, że aplikacja na smartfonach umożliwia pisanie krótkich komunikatów na bieżąco, z serca wydarzeń – np. z wieców politycznych czy z  eventów lub rozdań prestiżowych nagród. Jedno jest pewne – jest to najbardziej popularny blog świata, który największym uznaniem cieszy się w Stanach Zjednoczonych.

Twitter jest szczególnie polecany osobom, które firmują swoją osobą własny biznes – coachom, biznesmanom, sportowcom czy celebrytom. Można go używać także w innych branżach. Sam zdecyduj jak poprowadzisz Twittera, by pokazać własną kreatywność i nieszablonowość.

Google+ wypozycjonuj swój biznes bez wydania ani złotówki!

Jeśli Facebook i Twitter to portale społecznościowe sensu stricto to Google+ można nazwać jego hybrydą. Na Google+ nie publikujemy postów, by nawiązać interakcję z fanami, lecz by podnieść swoją pozycję w Google+ i nie musząc przy tym płacić za reklamę Adwords. Posty z odpowiednimi słowami kluczowymi i hashtagi sprawiają, że posty z Google+ wyświetlane są w wynikach wyszukiwania oraz podnoszą pozycję naszej strony internetowej w sieci.

Profil na Google+ powinien być obowiązkowy dla każdej firmy, która chce zaistnieć w sieci. Wystarczą 3 posty tygodniowo, które pomogą podnieść Waszą pozycję w wyszukiwarce.

Instagram – prymat obrazu nad treścią

Instagram to portal, w którym na swoim profilu publikuje się zdjęcia zrobione telefonem. Po nadaniu odpowiedniego filtru lub od razu zamieszczamy je w aplikacji. Każde zdjęcie powinno być opatrzone #hashtagiem, który je opisuje. Hashtagi pozwalają nam wpłynąć na wyszukanie zdjęcia, ponieważ ktoś szukając fotek z  zakresu biznesu może natknąć się na nasze zdjęcie z konferencji branżowej, które zostało opatrzone hashtagiem #business.

Instagram jest wprost stworzony dla branży odzieżowej, modowej czy gastronomicznej, bowiem liczy się w nich wygląd. W restauracji zanim ocenimy smak patrzymy na wygląd, w modelingu – wygląd zewnętrzny ma kluczowe znaczenie. To samo w przypadku marki odzieżowej, która wypuściła na rynek nową kolekcję.

Jeśli działasz w jednej z tych 3 branż oraz w innych, które Twoim zdaniem dobrze funkcjonowałyby na Instagramie – załóż tam konto i pozyskuj jak najwięcej obserwujących. Może właśnie ten portal społecznościowy będzie dla Ciebie darmową galerią produktów bądź usług, za którą normalnie zapłaciłbyś niebotyczne sumy.

Pinterest – Twoje zdjęcia sprzedają za Ciebie

Pinterest to portal społecznościowy, w którym możesz publikować własne zdjęcia produktów i dołączyć do nich dłuższe opisy. Możesz także przypinać zdjęcia z innych stron internetowych, które będą odpowiadać Twojej strategii i branży.  Pinterest daje Ci ogromne możliwości ekspozycji swoich produktów zupełnie za darmo! Jeśli nie masz galerii na stronie internetowej spokojnie możesz odsyłać Klientów do Pinteresta, a jego estetyczny layout na pewno zdobędzie ich serca.

Jest to narzędzie stworzone wprost dla sklepów internetowych, producentów czy dystrybutorów różnych branż oraz firm z branży odzieżowej czy modowej.

 

Od Facebooka po Pinteresta – czyli dobierz odpowiednie medium i promuj skutecznie swój wizerunek

Krótka charakterystyka 5 najpotężniejszych portali społecznościowych powinna uświadomić Wam ich podstawowe funkcje, które możecie wykorzystać w swoim biznesie. Ważne, by wybrać portal najbardziej pasujący do naszej branży i prowadzić systematyczną komunikację w social media. Wrzucenie postu raz na 3 miesiące nic nam nie da i nie przyniesie wymiernych korzyści marce. Skuteczne działania w social media nie są truizmem i nie każdy może stać się expertem w 24 godziny. Wiedza, doświadczenie i efekty przychodzą z czasem, więc Klient powinien  stać się czytelnikiem branżowych portali i blogów oraz zostać praktykiem ucząc się na żywym organizmie swojej marki. Jeżeli ta wizja go przeraża i woli obserwować social media z perspektywy odbiorcy powinien skorzystać z pomocy specjalistów. Social media to przecież zmienne meandry reakcji i zależności, po których poruszać się mogą tylko wprawione w boju doświadczone lwy morskie.

Kajetan Puszek, CEO/Creative Director, Kreatywny Krab

 

 

 

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *