5 złotych zasad, których powinieneś przestrzegać, aby napisać skuteczny tekst marketingowy

Istnieje wiele poglądów na tworzenie tekstów reklamowych. Każda agencja kreatywna warszawa ma swoje know-how w zakresie pisania tekstów, tak samo jak ma je każdy skuteczny copywriter. Czy w ogóle laik może napisać dobry tekst marketingowy, a jeśli tak to czy są uniwersalne zasady pisania dobrych tekstów marketingowych? Oczywiście, że tak. Posłuchajcie.

  1. Skieruj tekst do Twojej grupy docelowej.

Siadając do naszego tekstu na stronę www musimy zadać sobie fundamentalne pytanie „do kogo piszemy?”. Czy są to np. „kobiety, mężczyźni w wieku 25-55 z dużych miast”, a może nastolatki 13-18 lat czy też emeryci? Nie da się napisać dobrego tekstu marketingowego bez wiedzy o swojej grupie docelowej. Grupa docelowa determinuje język tekstu oraz argumenty, których użyjemy w tekście. Pisząc tekst reklamowy do kobiet i mężczyzn w wieku 25-55 lat na temat mieszkań, będzie komunikować bezpieczeństwo, dobrą lokalizację, bliskość centrum handlowego czy doskonałą infrastrukturę etc. Pisząc o ofercie telefonii komórkowej dla nastolatków będziemy komunikować darmowe rozmowy do wszystkich, korzyść największego pakietu internetu na rynku w okazyjnej cenie, co pozwoli młodemu użytkownikowi korzystać z social mediów bez jakichkolwiek limitów. Pisząc tekst marketingowy poświęcony wycieczkom dla emerytów, możemy użyć takich argumentów jak: wykwalifikowany przewodnik, liczne wycieczki autobusowe zapewniające kompleksowe zwiedzanie danego kraju czy wieczory teatralne lub muzyczne.

Bez dokładnego określenia grupy docelowej i używania argumentów, które trafią do tej grupy, nie napiszemy skutecznego tekstu. Z brakiem znajomości swojej grupy docelowej jest tak jakbyś zaprosił dzieci na sztukę teatralną Szekspira. Nic by z niej nie zrozumiały, a tym bardziej nie przyszłyby na kolejną. Żeby tekst sprzedawał musi być napisany pod kątem Twojej grupy docelowej – językiem, który ona rozumie i z wiarygodnymi argumentami, które zachęcą ich do skorzystania z usług Twojej marki lub firmy.

  1. Zrób plan tekstu.

Nie ma dobrego tekstu reklamowego bez planu. Weź kartkę i długopis i spisz najważniejsze wątki, które rozwiniesz w artykule. Możesz zrobić to także na komputerze. Dzięki temu przekażesz najważniejsze korzyści swojej oferty czy produktu, unikniesz powtórzeń i tzw. „lania wody”. Sporządzając plan miej zawsze na uwadze cel tekstu – może on być sprzedażowy lub wizerunkowy. Pisząc tekst eksponujemy atuty usługi, jej wyjątkowość, przewagę nad konkurencją, czasem cenę lub funkcjonalność. Piszmy, że ta cecha ułatwia nam życie bo, np. będzie nam się łatwiej poruszać po mieście czy czytać e-booka w ciemności. Każdy argument musi dać się przełożyć na konkretną, realną korzyść, inaczej nikogo to nie zainteresuje. W planie uwydatnij takie podpunkty jak: wprowadzenie produktu lub usługi, jego główne korzyści lub funkcjonalności, przewagę nad konkurencją i nawiązanie do akcji, czyli call to action. Tak zaplanowany tekst przyniesie owoce w postaci reakcji odbiorców, której efektem będzie zakup Twojej usługi lub produktu.

  1. Podziel tekst chwytliwymi nagłówkami, które przyciągają uwagę.

Każdy dobry tekst marketingowy powinien być poszatkowany na parę akapitów, które będą zaczynać się od chwytliwych nagłówków. Może nie takich, do jakich przyzwyczaiły nas duże serwisy informacyjne np. „Znany piłkarz prawie umarł”, a czytają artykuł dowiadujemy się, że „prawie umarł”, jak zobaczył rachunek z pralni czy cenę na metce torebki od znanego projektanta, którą kupiła jego żona. W nagłówku musisz zaintrygować odbiorcę – możesz mu przekazać obietnicę, postawić pytanie czy uwydatnić korzyść produktu lub usługi, możesz także wykorzystywać porównanie czy uwydatniać wartość dla Klienta. Jak już wybierzesz odpowiedni kierunek kreacji nagłówka, pomyśl jak go zapisać, by przyciągał uwagę. Możesz użyć pogrubienia, kursywy, napisać go w cudzysłowie czy też używając odpowiednio dużej czcionki lub wspierając go śródtytułami lub pogrubieniem pierwszego słowa akapitu.

  1. Pisz zwięźle i obrazowo (możesz użyć storytellingu).

Copywriting to nie epopeja, elaborat czy powieść. Tutaj liczy się przekaz. Cechą każdego dobrego copywritera jest zwięzłość. Skracaj myśli, eksponuj tylko wartości i korzyści, eliminuj „wodolejstwo” i zdania, które nie prowadzą do sprzedaży. Tekst, który dobrze pozycjonuje się w internecie to 1800 znaków bez spacji. Możesz napisać tekst o takiej długości do każdej zakładki na Twojej stronie www i to wystarczy. Jeśli nie chcesz pisać standardowego tekstu „o nas” czy oferty, stwórz storytelling, czyli historię, która będzie historią zawierającą podstawowe zasady pisania opowieści, będąc jednocześnie tożsamy z Twoją marką. Więcej na ten temat znajdziesz w naszym artykule Jak stworzyć storytellinglub w artykule Storytelling. 

Dzięki niemu unikniesz sztampy – stworzysz bohatera, który będzie ucieleśniał wartości Twojej firmy, a jego działanie będzie symboliczną drogą, jaką przeszła Twoja firma. Jego misja, będzie Twoją misją. Badania naukowe dowodzą, że tekst podany w formie łatwej do zapamiętania historii jest lepiej przyswajany przez nasz mózg, przez co nie ginie w gąszczy milionów komunikatów, którymi jesteśmy wabieni każdego dnia.

  1. Zoptymalizuj tekst pod kątem SEO, by zwiększyć spektrum odbiorców.

Pisząc tekst reklamowy w internecie musisz pamiętać o SEO. Każda agencja kreatywna warszawa czy copywriter-freelancer optymalizuje swój tekst, umieszczając w nim słowa kluczowe, na które firma się pozycjonuje lub które wpisują potencjalni Klienci, szukający podobnych usług w Google. Możesz skorzystać z narzędzia Adwords Keyword tool, wpisując adres swojej strony www lub strony konkurencji (jeśli Twoja się dopiero tworzy) i wówczas otrzymasz zestaw słów kluczowych poprzez które szukają Cię Twoi Klienci. Wybierz najważniejsze z nich i zawrzyj je w swoich tekstach. Jedno z nich powinno się znaleźć w nagłówku, by lepiej pozycjonować tekst. W sumie użyj chociaż trzy razy w tekście, a Twoja strona czy tekst będzie się lepiej pozycjonować w Google. Im wyższą pozycję zdobędziesz, tym więcej będziesz miał odwiedzających na stronie. Część z nich stanie się Twoimi Klientami, zapewniając Ci zysk.

Jak widzisz napisanie skutecznego tekstu marketingowego lub reklamowego nie jest trudne, jeśli przestrzega się 5 złotych zasad pisania tekstów. Jednak czasem praktyka bywa dużo trudniejsza od teorii. Ktoś kto nigdy nie pisał może mieć problem ze skleceniem argumentów zachęcających do sprzedaży. Inny, choć ma predyspozycje do pisania, jest tak pochłonięty biznesem, że nie ma na to czasu. Jeśli nie chcesz samemu sprawdzić się w roli copywritera zatrudnij skuteczną agencję kreatywną warszawa taką jak nasza, która dzięki wieloletniemu doświadczeniu stworzy skuteczny tekst marketingowy, który będzie zwiększać zyski Twojej firmy.   

Kajetan Puszek, CEO/Creative Director/Copywriter

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *