Marketing medyczny może być wyzwaniem, gdyż jego prowadzenie wiąże się z wieloma obostrzeniami prawnymi. Istnieją jednak skuteczne sposoby na komunikację przy usługach i wyrobach zdrowotnych. Dowiedz się, jakie metody warto wykorzystywać przy marketingu medycznym.
Marketing medyczny – o jakich aspektach prawnych należy pamiętać?
Planowanie kampanii komunikacyjnej dla placówki zdrowotnej musi być przeprowadzone w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawnymi. Co do zasady, usług medycznych nie można reklamować – dotyczy to zarówno przychodni, szpitali, jak i klinik medycyny estetycznej czy stomatologicznych. Zatem legalny marketing medyczny powinien opierać się na udzielaniu informacji oraz funkcji edukacyjnej. Zgodnie z prawem placówka zdrowotna może podawać dane dotyczące:
-
- wykształcenia i specjalizacji kadry,
-
- zakresu usług,
-
- obowiązujących cen,
-
- godzin otwarcia.
Zatem placówki medyczne również mają szansę na skuteczne działanie marketingowe, o ile mają one walor informacyjny i edukacyjny dla odbiorcy.
Prowadzenie bloga medyczny – skuteczny sposób na marketing usług zdrowotnych
Skuteczny marketing usług medyczny może opierać się m.in. na prowadzeniu bloga. W ten sposób odbiorcy treści mają szansę się zapoznać nie tylko z zakresem usług, ale również z dokładnym przebiegiem zabiegów. Należy pamiętać o tym, aby przy tworzeniu tekstów zastosować się do kilku zasad.
-
- rzetelność
Przy prowadzeniu bloga medycznego trzeba zadbać o to, aby w treściach omawiających zabiegi uwzględnić nie tylko wskazania i efekty. Niezbędne jest również poinformowanie odbiorców o przeciwwskazaniach i możliwych powikłaniach. Konieczne jest także oparcie publikowanych treści o rzetelne źródła, takie jak piśmiennictwo akademickie i medyczne. Dzięki temu teksty będą mieć wysoki poziom oraz zapewnią wszelkie niezbędne informacje dla potencjalnych pacjentów.
-
- dopasowanie języka komunikacji
Marketing dla kliniki medycyny estetycznej powinien być zrozumiały dla odbiorców. Zatem oprócz wysokiej merytoryczności należy także zadbać o to, aby język był łatwo przyswajalny dla odbiorców, a treści przyjemne w odbiorze. Natomiast w przypadku marketingu wyrobów medycznych, gdzie komunikacja jest kierowana np. do lekarzy, niezbędne jest przystosowanie treści, tak aby były profesjonalne oraz zrozumiałe.
-
- systematyczność
Artykuły publikowane na blogupowinny pojawiać się w regularnych odstępach czasu. W ten sposób można zadbać o powrót odbiorców i ich zaangażowanie.
To tylko kilka z wielu zasad prowadzenia bloga medycznego, o których warto pamiętać. Ze względu na to, że komunikacja promocyjna dla placówki zdrowotnej wymaga nie tylko odpowiedniej wiedzy, ale także dużych nakładów czasu wiele podmiotów decyduje się na skorzystanie z usług agencji marketingu medycznego.
Copywriting medyczny – odpowiednio skrojone treści
Prowadzenie bloga placówki zdrowotnej wymaga zastosowania copywritingu medycznego. Od tradycyjnej komunikacji różni się on np. językiem. Otóż przy marketingu medycznym niedozwolone jest zapraszanie do np. zapisania się na zabieg czy pisanie o procedurach wykorzystując język korzyści – takie działanie miałoby znamiona reklamy. Natomiast należy zadbać o wysoką jakość treści, a także odpowiednie zoptymalizowanie tekstów pod kątem SEO. To zaowocuje lepszym pozycjonowaniem witryny w wyszukiwarce Google i przyciągnięciem nowych odbiorców.
Social media – marketing usług medycznych
Social media pozwalają na nawiązanie komunikacji z odbiorcami marki. Dlatego przy marketingu medycznym należy zadbać również o stworzenie i prowadzenie profesjonalnego konta placówki zdrowotnej. W ten sposób można zaangażować potencjalnych odbiorców, a także nawiązać z nimi interakcje, np. odpowiadając na pytania w komentarzach. Placówki medyczne mogą prowadzić Facebooka, komunikując się z pacjentami na tym portalu.
Marketing usług zdrowotnych wymaga nie tylko doskonałej znajomości przepisów prawnych, procedur oferowanych przez podmioty medyczne, systematyczności, ale również czasu i optymalizacji wykorzystywanego języka. Warto skorzystać z doświadczonej i polecanej agencji marketingu medycznego. W ten sposób można zwiększyć rozpoznawalność placówki, a także przyciągnąć potencjalnych odbiorców usług i wyrobów.
Źródła:
Uchwała Nr 29/11/VI NRL z dnia 16 grudnia 2011 roku W sprawie szczegółowych zasad podawania do publicznej wiadomości informacji o udzielaniu przez lekarzy i lekarzy dentystów świadczeń zdrowotnych
Ustawa o działalności leczniczej z 15 kwietnia 2011 roku
Przeczytaj artykuł o marketingu farmaceutycznym
Poznaj 10 najważniejszych zasad copywritingu medycznego.
Najnowsze komentarze