W marketingu farmaceutycznym są istotne obostrzenia prawne. Dlatego należy zadbać o każdy aspekt promocji produktu. Duże znaczenie ma opakowanie. W przypadku suplementów diety i leków OTC jest to aspekt, który może przesądzić o zakupie wyrobu. Dowiedz się, jakie panują trendy w projektowaniu opakowań dla produktów farmaceutycznych w 2023 roku. 

Projektowanie opakowań farmaceutycznych – aspekty prawne 

Przy produktach leczniczych ogromne znaczenie ma ustawa Prawo farmaceutyczne, jednak przy projektowaniu opakowań farmaceutycznych warto wziąć pod uwagę zapisy w Farmakopei Europejskiej i Polskiej. Przepisy odnoszą się bezpośrednio do informacji na opakowaniu i ulotce. Na opakowaniu leku powinna znaleźć się nazwa handlowa produktu, substancji czynnej i jej ilości, masa i liczba dawek. Konieczne jest także umieszczenie producenta, numer pozwolenia dopuszczenia do obrotu i daty ważności preparatu. Na opakowaniu musi znaleźć się również dopisek o dostępności produktu – czyli, czy lek jest wydawany na receptę, czy bez. Ponadto te same informacje powinny być także zapisane w języku Braille’a, aby umożliwić odczytanie ich osobom niewidomym.

Jakie jeszcze inne wymogi należy uwzględnić przy projektowaniu opakowań leków? Duże znaczenie mają wykorzystane materiały. Przede wszystkim nie powinny one wchodzić w reakcję z preparatem, gdyż może to skutkować zmianą właściwości leku. Najpopularniejszym materiałem do tworzenia opakowań farmaceutycznych jest tektura. Jest bezpieczna, a przy tym umożliwia dostosowanie pod względem estetycznym. 

Warto także zadbać o odpowiednią konstrukcję przy projektowaniu opakowań farmaceutycznych. Przede wszystkim należy zachować szczelność i integralność preparatu, zatem niezbędne jest zastosowanie zabezpieczeń uniemożliwiających zanieczyszczenie substancji. Mogą mieć one postać specjalnej plomby lub podwójnego foliowania. W żadnym wypadku te zabezpieczenia nie powinny utrudniać odczytania informacji z opakowania. 

Znaczenie ma także rodzaj preparatu. W przypadku wyrobów homeopatycznych czy ziołowych suplementów diety dobrym rozwiązaniem będzie podkreślenie naturalności produktu, czyli zastosowaniu np. niebarwionej tektury i motywów kwiatowych. Natomiast przy nowoczesnych lekach OTC lepszym wyborem będzie minimalistyczne opakowanie farmaceutyczne.

 

Opakowania leków – na co trzeba uważać?

Przy projektowaniu opakowań leków należy uważać na to, aby nie przypominały one wyglądu innych preparatów. To samo dotyczy namingu. W innym wypadku zachodzi ryzyko, że farmaceuta lub konsument może wybrać produkt przez pomyłkę. Nawet w przypadku leków OTC stwarza to poważne zagrożenie dla zdrowia konsumentów, dlatego projektując opanowanie konieczne jest stworzenie oryginalnej koncepcji. 

Warto także zadbać, aby opakowanie odzwierciedlało najistotniejsze aspekty działania farmaceutyku. Dla przykładu produkty na alergie często mają motywy kwiatowe na kartoniku – gdyż to właśnie rośliny często powodują katar sienny. Natomiast preparaty na bezsenność mogą mieć na opakowaniu grafikę księżyca czy śpiącej osoby. Wykorzystanie odpowiedniego motywu nie tylko zapewni atrakcyjny wygląd produktowi, ale też podświadomie podziała na konsumenta. 

Agencja kreatywna specjalizująca się w marketingu medycznym i farmaceutycznym – projektowanie opakowań leków

Projektowanie opakowań farmaceutycznych to ważny aspekt działań w ramach pharma marketingu. Warto to zlecić agencji, która specjalizuje się w reklamie suplementów diety, leków OTC, RX, wyrobów medycznych i promocji placówek medycznych. Wspieramy branże objęte restrykcjami prawnymi w zakresie komunikacji od 2014 roku. Nie tylko tworzymy strategie marketingu farmaceutycznego i medycznego, ale również projektujemy opakowania leków, strony www dla leków OTC oraz zajmujemy się copywritingiem medycznym. 

Skontaktuj się z nami w celu otrzymania niezobowiązującej oferty!