reklama wyrobów madycznych

Ustawodawstwo w przypadku reklamy wyrobów i usług medycznych uległo zmianie w 2023 roku. Zarówno placówki medyczne, jak i firmy farmaceutyczne powinny zapoznać się z nową legislacją, aby uniknąć kary za nieprzepisowe działania. Dowiedz się, jakie są nowe przepisy dotyczące działań marketingowych dla wyrobów medycznych. 

Zmiany w ustawie o wyrobach medycznych – przepisy 2023 rok

Reklama wyrobów medycznych w ostatnim czasie wiązała się z obostrzeniami. Ustawodawca jednak wprowadził kolejne zmiany, które mogą być dla wielu placówek i firm wyzwaniem. Warto zatem dowiedzieć się, jaki obecnie panuje stan rzeczy w przepisach dotyczących marketingu medycznego.

Wyrób medyczny według definicji Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych to „narzędzie, przyrząd, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł” wykorzystywany u ludzi w celu diagnozowania, leczenia czy profilaktyki stanu chorobowego lub zdrowotnego. Zatem do tej grupy można zakwalifikować wiele produktów, takich jak opatrunki, preparaty, kremy, a także urządzenia i przybory medyczne.

Zmiany w Ustawie o wyrobach medycznych obowiązują od 1 stycznia 2023, a ustawodawca określił okres przejściowy, do końca którego należy wycofać starsze materiały reklamowe, na 30 czerwca 2023 roku. Należy mieć na uwadze, że ta ulga legislacyjna nie dotyczy nowych treści opublikowanych już po 1 stycznia 2023 roku. Najważniejszą zmianą jest to, że reklama wyrobów medycznych w 2023 roku jest zakazana, a wszelkie środki komunikacyjne na ich temat może mieć charakter wyłącznie informacyjny. Zatem publikowane treści powinny być pozbawione terminów kojarzonych z językiem korzyści czy wyrażeń zachęcających do kupna wyrobu medycznego. Co więcej – w przypadku marketingu medycznego dla klinik medycyny estetycznej, stomatologicznych czy innych placówek, należy nie używać nazw zabiegów czy urządzenia, a odnosić się do stosowanej technologii. Obostrzenie to dotyczy również dodatkowych materiałów, takich jak grafiki, na których nie może pojawić się wizerunek stosowanego urządzenia. Publikowane informacje muszą być rzeczywiste i w żadnym wypadku nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd.

Co jest dozwolone na stronie www w świetle nowych przepisów?

Ze względu na zmiany w Ustawie o wyrobach medycznych, należy również odpowiednio dostosować działania prowadzone w obrębie marketingu medycznego dla klinik medycyny estetycznej. Zatem treści, które uwzględniały nazwy urządzenia, a zostały opublikowane przed dniem 1 stycznia 2023 roku, powinny zostać zmodyfikowane lub usunięte do końca czerwca 2023 roku. Natomiast nowe artykuły opisujące zabiegi pod żadnym pozorem nie mogą zawierać nazw urządzeń tj. HIFU, Dermapen 4 czy preparatów np. Sculptra, Profhilo, Plasmoo. Copywriting medyczny powinien koncentrować się na wykorzystanych technologiach, np. epilacja laserowa czy składnikach używanych preparatów, np. kwas hialuronowy czy osocze bogatopłytkowe.

W marketingu usług zdrowotnych dozwolone jest opublikowanie misji placówki czy umieszczenie informacji dotyczących wykształcenia lekarza, czy specjalizacji personelu. Na witrynie internetowej kliniki może się również pojawić cennik czy opisów zabiegów.  

Co można napisać na blogu i w treściach na stronie www w świetle nowych przepisów?

Skutecznym narzędziem komunikacyjnym w marketingu medycznym dla klinik medycyny estetycznej jest prowadzenie bloga. Należy zadbać o to, aby publikowane treści miały charakter ekspercki i skupiały się na faktach potwierdzonych badaniami czy piśmiennictwem medycznym oraz akademickim. Zabronione jest używanie języka korzyści w copywritingu medycznym, czyli wyrażeń takich jak „najlepsze, najskuteczniejsze”. Doskonale zatem sprawdzą się treści opisujące przebieg danego zabiegu wraz ze wskazaniami, przeciwwskazaniami, efektami oraz ewentualnymi powikłaniami.

Marketing medyczny 2023 – co można publikować na Facebooku?

Prowadzenie profilu placówki medycznej to korzystne działanie marketingowe, pozwalające na nawiązanie interakcji z odbiorcami. Warto pamiętać o tym, aby dostosować swoje działania do obowiązujących przepisów w Ustawie o wyrobach medycznych. Można informować o zakresie usług czy umieszczać nagrania wideo, jednak należy wykluczyć nazwy urządzeń czy preparatów. Należy także zadbać o to, aby w treściach udostępnionych przed 1 stycznia 2023, które mogą pozostać do 30 czerwca 2023, wyłączyć możliwość komentowania, udostępniania czy reagowania na nie.

Ze względu na nowe obostrzenia prawne, znacznie lepiej zlecić marketing medyczny doświadczonej agencji kreatywnej.

Skontaktuj się z nami w celu otrzymania niezobowiązującej oferty!