Przy marketingu medycznym należy zachować szczególną ostrożność. Jest to branża obarczona wieloma obostrzeniami. Wraz z nowym rokiem ustawodawca wprowadził nowe przepisy w tym zakresie. Dowiedz się, w jaki sposób należy prowadzić reklamę wyrobów medycznych w 2023 roku.
Reklama wyrobów medycznych – zmiana przepisów 2023
Wraz z 1 styczna 2023 roku zmianie uległa Ustawa o wyrobach medycznych. Treści publikowane po tej dacie powinny być zgodne z nowymi przepisami, natomiast starsze artykuły należy dostosować najpóźniej do 30 czerwca 2023 roku. Warto mieć na uwadze, że nie tylko strona internetowa oraz portale społecznościowe powinny ulec zmianie. Trzeba dostosować do ustawodawstwa także ulotki, a także grafiki, witryny kliniki czy rollupy. Przede wszystkim należy pamiętać, że reklama wyrobów medycznych, czyli także urządzeń wykorzystywanych do zabiegów jest zakazana. Zatem ani w treściach, ani na zdjęciach nie mogą one się pojawić. Do tego zakazane jest wykorzystanie autorytetu w postaci osób wystylizowanych na lekarzy, pielęgniarzy czy farmaceutów. Nie można również zatrudniać celebrytów do płatnego promowania wyrobów medycznych.
Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę to ulotka kliniki. Dotychczas możliwe było rozdawanie takich materiałów reklamowych. Obecnie ulotka placówki medycznej ma mieć jedynie charakter informacyjny, zatem należy wykluczyć wszelkie terminy uwzględniające nazwę wyrobu medycznego, a uwzględnić wykorzystywaną technologię. Do tego trzeba zadbać, aby nie znalazły się w treści wyrażenia stanowiące wezwanie do zakupu czy zapisania się na usługę. Na ulotce powinny znaleźć się informację o przebiegu zabiegu, wskazania, przeciwwskazania, efekty oraz skutki uboczne. Ulotka może być wręczona pacjentowi jedyni w placówce medycznej, np. na konsultacji. Istotnym elementem jest także cennik zabiegów oraz ewentualne promocje. Dotychczas umożliwiano rabaty na większą liczbę zabiegów. Obecnie jest to zakazane.
Strona internetowa praktyki lekarskiej w reklamie wyrobów medycznych
Potężnym narzędziem komunikacyjnym w marketingu medycznym dla klinik medycyny estetycznej, stomatologicznych czy leczniczych jest prowadzenie bloga oraz stworzenie dobrze działającej witryny internetowej. Warto jednak pamiętać, że zmiany w Ustawie o wyrobach medycznych również dotyczą tych środków komunikacji. Przede wszystkim należy wyeliminować wszelkie nazwy zabiegów czy wyrobów medycznych wykorzystywanych przy nich – dotyczy to również preparatów. Zatem jeśli wykorzystywany jest wypełniacz na bazie kwasu hialuronowego, to w treściach należy podać nazwę substancji zamiast handlową. Podobnie przy urządzeniach – w tekstach powinno się omawiać technologię, a nie działanie lasera marki X.
Jakie działania reklamowe dozwolone prawnie można wykonać dla kliniki medycyny estetycznej?
Prowadzenie bloga medycznego dla kliniki medycyny estetycznej oraz podmiotów medycznych
Kolejnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę w prowadzeniu bloga medycznego to rzetelność tworzonych publikacji. Artykuły powinny mieć poziom ekspercki, a do tego należy je pisać na podstawie piśmiennictwa akademickiego oraz medycznego. Zatem warto przygotować odpowiednio nie tylko samą treść, ale także bibliografię. Teksty powinny uwzględnić rzetelny opis zabiegu z użyciem danej technologii lub substancji. W treści muszą zostać wplecione również informacje dotyczące przeciwwskazań oraz działań niepożądanych.
Niezbędne jest także odpowiednie dobranie grafik do witryny internetowej oraz bloga medycznego. Zakazane jest umieszczanie zdjęć prezentujących nazwę marki preparatu lub urządzenia, które są wyrobami medycznymi. Kontrowersyjnym wyborem będzie także publikacja popularnych dotychczas zdjęć przed i po.
Ze względu na ciągłą zmianę przepisów oraz wyzwania w prowadzeniu marketingu medycznego, warto zlecić to zadanie agencji kreatywnej specjalizującej się w tym obszarze.
Skontaktuj się z nami w celu otrzymania niezobowiązującej oferty!
Najnowsze komentarze