Wymyślenie nazwy firmy to najtrudniejsza rzecz, z jaką musi zmierzyć się przedsiębiorca. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że skuteczna nazwa firmy będzie generować ogromne zyski dla firmy, a nietrafiona może poważnie utrudnić jej rozwój. Nazwa musi być zapamiętywalna, dźwięczna, zawierająca skojarzenia z marką lub USP, uniwersalna lub merytoryczna czy oparta na grze słów lub aliteracji. Przed rozpoczęciem tworzenia nazwy firmy musisz przygotować solidną i kompleksową strategię, która będzie podstawą procesu kreacji namingu.
Oto 7 praktycznych rad tworzenia nazwy, które zapewnią Ci przewagę nad konkurencją
1.Strategia kreacji nazwy dla firmy
Stworzenie nazwy firmy wymaga przemyślanej strategii na miarę Napoleona. Po pierwsze określ grupę docelową swoich produktów lub usług. Żeby stworzyć skuteczną nazwę, musisz wiedzieć do kogo ma być skierowana oraz dopasować nazwę do branży, w której działasz. Pamiętaj, by nazwa była jak najbardziej kreatywna, lecz nie możesz przesadzać z oryginalnością. Nazwy kancelarii prawnych czy klinik weterynaryjnych są to nazwy merytoryczne, sugerujące branżę. Zadbaj o to, by naming firmy była oryginalny, dopasowany do grupy docelowej i zawierał skojarzenia (City Bike, Aestetic Clinic) lub był nazwą uniwersalną (Apple, Zortrax, Alior, Aion). Stwórz strategię swojej firmy i nazwy, analizując konkurencję, nazwy innych firm i określając USP (Unique Selling Points), grupę docelową, cel sprzedażowy. Nazwa firmy może odnosić się do korzyści marki, jej wyróżników czy atrybutów. Możesz nawiązać też do regionu, branży. Rozpisując projekt biznesu i nazwy, zwiększasz szansę na tworzenie nazwy firmy, która będzie chwytliwa.
Poznaj proces tworzenia nazwy firmy w Kreatywnym Krabie i poznaj agencja namingowa cennik.
2.Zapamiętywalność
Jest to jedna z najważniejszych cech skutecznego namingu start-upu, firmy czy koncernu. Powtarzaj tę zasadę jak mantrę podczas wykonywania burzy mózgów ze swoim zespołem lub samodzielnego wymyślania nazwy firmy. Na zapamiętywalność wpływają dźwięczność, trafność nazwy w kontekście produktu/usługi, jej kreatywność i prostota. Nazwa poza tymi cechami powinna mieć „to coś” – czyli faktor X, który sprawi, że wyróżni się na tle konkurencji i zachęci do skupienia uwagi odbiorcy. Zapamiętywalność to pierwszy krok do otwarcia umysłu i portfela Twojego klienta. Zastanawiasz się, jak wymyślić nazwę firmy? Stwórz 5 najlepszych propozycji i przekaż je swoim klientom bądź znajomym. Poproś o opinię, która z propozycji najbardziej zapadła im w pamięci. Nazwa dla firmy może być krótka (Sony, Lego) lub długa (Caterpillar, Black Red White) lub emocjonalna (Apple, Bakoma – nazwa uniwersalna znaczeniowo, bazująca na emocjach) lub merytoryczna (Bocian Pożyczki, Bar Pomorza – nazwa sugerująca branżę). Ważne by była dopasowana do produktu, prosta, oryginalna i wyróżniająca się. Tylko tyle i aż tyle.
Chcesz nazwać firmę? Napisz do nas i zobacz, jak jedna z najskuteczniejszych agencji namingowych w Polsce stworzy dla Ciebie hipnotyczną nazwę firmy.
Przeczytaj artykuł: Czy pharma marketing wyklucza kreatywne podejście?
3.Stwórz naming firmy, wykorzystując jeden z modeli tworzenia nazw
My jako agencja namingowa z autorskim know-how wymyślania nazw firm i produktów oraz 8-letnim doświadczeniem, wykorzystujemy podstawowe modele tworzenia namingu. Należą do nich nazwy emocjonalne, czyli te, które nie sugerują branży klienta i mogłyby firmować różne działalności. Nazwy emocjonalne nie budzą jednoznacznych skojarzeń z branżą, a te skojarzenia budowane są na drodze brandingu i kampanii reklamowych. Do nazw emocjonalnych zaliczamy takie perełki nazewnicze jak: Apple, Alior, Google, Revolut. Przeciwwagą dla nazw emocjonalnych są nazwy merytoryczne (opisowe), czyli jasno sugerujące rodzaj działalności jak: Noble Bank, Bodzio Meble, Bocian Pożyczki. Tworzenie nazwy firmy może wykorzystywać nazwy abstrakcyjne, które opierają się na metodzie łączenia słów (kontaminacji), co prowadzi do tworzenia neologizmów. Przykładem takich nazw jest Gizmodo, eBay, Pixar, Microsoft. Nazwa firmy może być skojarzeniowa, czyli taka, która nawiązuje do cech, funkcji, wartości, wyglądu firmy lub produktu, grupy docelowej czy wyróżników marki np. Cyber Folks czy Atak Chmielu. Innym rodzajem nazw, współcześnie już rzadko stosowanych w namingu, jest nazwa w formie skrótu. Ten rodzaj namingu używa zwykle skrótu z trzech lub czterech słów np: PKO, BGŻ, IKO.
4. Dźwięczność
Nazwa dla firmy powinna być dźwięczna, co oznacza, że musi dobrze brzmieć i być łatwa do wymówienia. Dobrym ćwiczeniem na dźwięczność jest wymówienie nazwy na głos lub poproszenie dziecka o wymówienie nazwy. Jeśli zrobi to bezbłędnie, to znaczy, że Twoja przyszła nazwa firmy będzie ikoną dźwięczności.
Poproś o niezobowiązującą ofertę stworzenia nazwy firmy w 4 pakietach!
5. Sprawdź dostępność nazwy firmy
Sprawdź dostępność nazwy firmy w serwisie domen – Twoja nazwa musi być gotowa do zarejestrowania i podłączenia pod Twoją stronę www. Dziś biznes bez strony nie istnieje. Warto wybrać nazwę z wolną domeną „pl” lub „com”. Unikalna nazwa firmy powinna mieć taką samą domenę, żeby zachować spójność komunikacji. W niektórych przypadkach (np. wdrażania produktu na rynek międzynarodowy) warto zastrzec nazwę i logo w urzędzie Patentowym. Aby było to możliwe, należy sprawdzić swoją nazwę w trzech wyszukiwarkach:
- https://ewyszukiwarka.pue.uprp.gov.pl/
- https://euipo.europa.eu/eSearch/
- https://www3.wipo.int/branddb/en/
Wybranie nazwy już zarejestrowanej w UP lub z ryzykiem kolizji może nastręczyć Ci wiele problemów. Ważną zasadą namingu firmy jest sprawdzenie jej dostępności przed jej wyborem finalnej nazwy.
A może interesuje Cię tworzenie nazwy firmy i logo? Zobacz nasze estetyczne i minimalistyczne projekty logotypów, identyfikacji wizualnej czy stron www.
6. Użycie unikalnego punktu sprzedaży
Jednym ze sposobów wymyślania nazwy firmy jest użycie USP (Unique Selling Proposition). Jest to unikalna propozycja sprzedaży lub unikalna cecha oferty. Innymi słowy jest to wyróżnik marki, korzyść, która wyróżnia Cię od konkurencji. USP Turkish Airlines był fakt, że latali do większości krajów, a FedEx’u, że dostarczali przesyłki z dnia na dzień. USP Avis brzmiało: „Jesteśmy numerem dwa. Staramy się bardziej”. Określ USP swojej firmy i zbuduj na tym chwytliwy naming, za którym pójdą tłumy.
7. Aliteracja, gra słów, metafora, humanizacja w namingu firmy
Pierwszą z metod tworzenia nazwy firmy przez agencję namingową jest aliteracja, czyli naming składający się z dwóch członów zaczynający się od tej samej spółgłoski jak: Coca-Cola, Jimmy John. Aby Twoja firma miała unikalną nazwę firmy, musisz wyjść poza schemat. Bardzo oryginalnym sposobem wymyślania nazwy firmy jest użycie gry słów: Wybrzeże Klatki Schodowej, Biomba, Wegeneracja. W namingu pożądane jest nawiązanie do skojarzeń z firmą czy metafory jak: Fanta, Virgin Mobile, Dr. Pepper. Innym rozwiązaniem jest nazwa na bazie rymujących się słów jak: 7-Eleven czy Sweet Beets. Jeśli tworzysz nową nazwę firmy możesz skorzystać z humanizacji nazwy (jej uczłowieczenia): Ralph Lauren, Harnaś, Captain Morgan. Ten typ nazwy może bazować na nazwisku założyciela czy fikcyjnej postaci i stwarza duże pole do pozycjonowania marki poprzez chwytliwy branding i kampanie reklamowe oparte na brand hero (bohaterze marki), który jest wyróżnikiem wszystkich działań komunikacyjnych.
Najnowsze komentarze