Agencja namingowa korzysta z wielu sprawdzonych metod tworzenia nazwy firmy, by była ona zapamiętywalna, dźwięczna, skuteczna i rozpoznawalna. Przedstawiamy sprawdzone pomysły na wymyślenie nazwy firmy (naming) i gotowe nazwy dla firm, które wykorzystasz przy nazywaniu swojej działalności, produktu lub usługi. 

1.Eponimy – najpopularniejszy model tworzenia namingu, który dziś odchodzi do lamusa

Eponimy to nic innego jak nadawanie nazw firm od nazwisk założycieli. Tworzenie nazwy firmy z wykorzystaniem eponimów przeżywało swój rozkwit na przełomie XIX/XX wieku. Owocem takiego nazewnictwa są ogromne firmy jak: Dolce&Gabbana, Ferrero, Halls, Ford czy Chevrolet. Naming metodą eponimu współcześnie nie jest dziś już tak popularny, ponieważ ogromne nasycenie rynku wymogło na właścicielach firm tworzenie oryginalnych i wyróżniających się nazw firm. Ponadto wiele nazw firm i domen jest już zajęta lub zastrzeżona. Dziś wymyślenie unikalnej nazwy dla firmy nie jest możliwe na bazie eponimu, dlatego warto skupić się na innych modelach kreacji. 

2.Nazwy opisowe lub merytoryczne? 

Wiele dynamicznie rozwijających się firm nazwało swoje firmy merytorycznymi nazwami. W ich poczet weszło m.in. British Airways, Kompania Piwowarska, RadioZet, Bocian Pożyczki, PayPal, Radiostacja, Bank Pekao, ING Bank, Home&You, Medicover, Lux Med, Pizza Hut. Nazwa merytoryczna (inaczej opisowa) w jasny i klarowny sposób przedstawia branżę i charakter działalności marki, którą firmuje. Odbiorca stykając po raz pierwszy z nazwą merytoryczną wie, z jaką firmą ma do czynienia. Nazwy merytoryczne są odpowiednie do działalności, których nazwy mają cechować się prostotą i tych, które mają sugerować branżę, dlatego są popularnym sposobem na to, jak wymyślić nazwę firmy. Bardzo często ten rodzaj namingu agencje namingowe stosują przy okazji centrów medycznych, producentów z branży technicznej i chemicznej czy działalności usługowej. 

Chcesz dowiedzieć się więcej o procesie tworzenia nazw firm i claimów? Kliknij tutaj

3. Skróty, które zmieniły bieg historii – czyli siła akronimu 

Unikalna nazwa firmy jest dla Ciebie nieosiągalna? Spokojnie, sięgnij po akronim, który często wykorzystywany jest w namingu polskich i zagranicznych marek czy produktów. Akronim to inaczej skrót, który pochodzi od dłuższej nazwy opisowej, nazwisk założycieli czy głębszej idei przyświecającej biznesowi. Wiele elektryzujących skrótów powstało, dając początek niewyobrażalnie silnym markom, które są na ustach milionów odbiorców na całym świecie. Do nazw firm na bazie akronimu zaliczają się: KFC (skrót od „Kentucky Fried Chicken”), HSBC, CCC (akronim „Cena czyni cuda”). Ten typ tworzenia nazwy firmy cieszy się dużym powodzeniem i pozwala na kreację tajemniczej, krótkiej i dźwięcznej nazwy, którą pokochają Twoi klienci. 

 4. Nazwy istniejące czy powstałe na bazie kontaminacji?

Jak wymyślić nazwę firmy, by nowy naming był fundamentem unikalnej nazwy firmy?  Chwytliwe nazwy firm często powstają w agencji namingowej na bazie istniejących, słownikowych słów. Są to zwykle nazwy emocjonalne, które brzmią dobrze i stanowią świetną podstawę do zbudowania marki, która przedrze się do świadomości odbiorców. Przykładami tworzenia nazwy firmy na bazie istniejących słów są Apple, Żabka, Biedronka, Żubr, Polo czy Uber. Jest to świetny kierunek do stworzenia Twojej wymarzonej nazwy firmy. Jest jednak jeden problem – domeny i nazwy słownikowe są zwykle pozajmowane, bo wielu właścicieli i copywriterów przed Tobą wpadło już na podobne nazwy. 

Wówczas z pomocą przychodzi naming tworzony w wyniku kontaminacji, czyli łączenia dwóch lub większej ilości słów. Naming na bazie kontaminacji jest oryginalny i w zgrabny sposób może podkreślić znaczenie nazwy lub oddać podwójne znaczenie niektórych słów. Przykłady nazw to: Wegeneracja, Pinterest, Facebook, Frugo, Mlekovita, Bakalland, Atak Chmielu, Orlen. Ten model kreacji nazwy firmy stwarza ogromne możliwości do wymyślenia pomysłowej i skutecznej nazwy firmy. 

Dowiedz się więcej o tworzeniu nazw firm i poznaj agencja namingowa cennik

 

5.Nazwy ze skojarzeniami versus uniwersalne

Nazwy ze skojarzeniami to takie, które są powiązane z Twoim biznesem i w symboliczny sposób pozwolą Ci nawiązać do działalności czy branży. Nazwy uniwersalne to takie, które mogą odnosić się do wielu branż i są „neutralne” znaczeniowo. Nazwy dla firm tego typu są skuteczne i często stosowane przez copywriterów czy agencje namingowe. 

Obie drogi są skuteczne i często preferencje właściciela lub agencji namingowej, która tworzy nazwę decydują o wyborze rodzaju nazwy. Przykłady znamienitych nazw ze skojarzeniami to: Murator, Bar Pomorza, iPhone, iSpot czy herbata Minutka. Uniwersalne nazwy to:  Apple, Samsung, Reebok czy Costa. 

Poznaj tutaj agencja namingowa cennik

6. Nazwy emocjonalne – zainwestuj w kapitał emocji swoich Klientów

Tworzenie nazwy firmy jest proste? Taki pogląd często pokutuje wśród klientów, którzy zmieniają zdanie, bo paru dniach nieskutecznego poszukiwania wymarzonej i skutecznej nazwy swojej firmy. Jednym ze sposobów na kreację nazwy dla firmy jest wybór nazwy emocjonalnej, która opiera się o skojarzenia, wywołujące określone emocje u odbiorcy. To one generują ogromne emocje, które są najcenniejszym kapitałem marek. Nazwy emocjonalne są uniwersalne znaczeniowo i mogą się odnosić do wielu branż czy typów działalności. Przykładem nazw emocjonalnych są: Apple, Żabka, Caterpillar, RUCH, Bakoma, Manta, Vistula czy Cisowianka Perlage.  

7. Nazwy asocjacyjne – dwa znaczenia, które podnoszą zyski firmy dwukrotnie!

Asocjacja jest dowolnym związkiem pomiędzy obiektami dziedziny przedmiotowej, który ma znaczenie dla modelowania. W namingu odnosi się to do nazw, które mają przynajmniej dwa znaczenia i mogą być ze sobą powiązane. Tak właśnie powstał Amazon (nawiązanie do największej na świecie rzeki i największego zbioru produktów pomiędzy którymi zachodzi powiązanie skojarzeniowe). Jest to inteligentny kierunek kreacji unikalnej nazwy dla firmy.

8. Nazwa firmy po polsku czy obcojęzyczna?

Nazwa w języku polskim jest idealna dla produktów lub usług o charakterze masowym, których odbiorcy nie znają języków obcych. Nazwa po polsku jest zrozumiała dla wszystkich i prosta. Gotowe nazwy dla firm mogą powstać na bazie polskich słów, co w jasny sposób będzie komunikować jej działalność czy wartości. Nazwy w językach obcych (angielskim, francuskim, włoskim, szwedzkim czy niemieckim) są często stosowane dla dodania marce międzynarodowego charakteru, powagi czy poczucia elitarności. Przykłady nazw w językach obcych to: Gino Rossi, Nordea, Fanta czy Holly Powder. Polskie nazwy to Żywiec, Bakoma, Roleski czy Jurajska. 

Poznaj agencja namingowa cennik

9. Nazwy abstrakcyjne  – czyli naming śladami wielkich marek

Abstrakcyjne pojęcia niosą ze sobą skojarzenia, co wywołuje pozytywny oddźwięk u grupy docelowej. Często to nazwy abstrakcyjne są fundamentami potężnych marek, które znajdują się na ustach, ekranach i numerach kart kredytowych całego świata. Gotowe nazwy dla firm często opierają się na fundamencie abstrakcji, dlatego warto popuścić wodzę fantazji i wybrać naming oparty na tym kierunku kreacji. 

Agencja namingowa często proponuje klientom nazwy abstrakcyjne, a do ich ciekawych przykładów zaliczają się: Kodak, Rolex, Fanta, PayPal czy Pluszsz. 

Nie wiesz jak wymyślić nazwę firmy, marki, produktu, usługi czy stowarzyszenia? Skontaktuj się z naszą agencją namingową z 7-letnim doświadczeniem i zamów usługę tworzenia nazwy firmy w 3 atrakcyjnych pakietach. 

Poproś o niezobowiązującą ofertę. 

Kajetan Puszek

CEO/Creative Director Kreatywny Krab

 

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *