Nazwy jak Apple, Fedex, Reebok, Revolut, Pixar, Captain Morgan, Atak Chmielu, Wegeneracja nie powstały przypadkowo. Zostały poprzedzone badaniami, wielogodzinną pracą czy wykorzystaniem sprawdzonych technik kreacji. Dobra nazwa jest zapamiętywalna, przekonująca, strategiczna. Nie ma jednak jednej recepty na stworzenie skutecznej nazwy firmy, ale zdobycie praktycznej wiedzy z tego zakresu zwiększa szansę na osiągnięcie sukcesu w namingu. 

Poznaj 10 zasad tworzenia dobrej nazwy firmy, które pozwolą Ci zmonetyzować biznes już od pierwszego dnia działalności w 2023 r.

1. Zapamiętywalna

W latach 90-tych nazywano firmy z końcówką „ex” (Mariolex, Domex, Elanex). Skutkowało to tym, że rynek został zalany wieloma tysiącami takich samych nazw, które myliły się klientom. Było to przeciwieństwo zapamiętywalności. Pan Marek, który znalazł producenta rolet w książce telefonicznej (Roletex), przekręcił nazwę na „Rotex”, która znajdowała się w innej dzielnicy i w niej dokonał zakupu rolet do swojej firmy usługowo-handlowej. To skrajny przykład, jednak ten błąd jest masowo powielany w 2023 roku. Najczęstsze grzechy właścicieli podczas tworzenia nazwy firmy, to upodabnianie się do konkurencji, zbyt skomplikowana, czy nie zawierająca odpowiedniego ładunku emocjonalnego nazwa.  

Stworzenie zapamiętywalnej nazwy to trudny proces, który można porównać do poszukiwania marketingowego Świętego Graala Twojej firmy. Analizy, konsultacje, przemyślany proces kreacji mogą doprowadzić Cię do emanującego korzyściami marki (USP) namingu. 

2. Pozytywne znaczenie 

Nazwa firmy jest pierwszym punktem styczności z Twoją marką. Jest jak pierwsza klatka filmu albo billboard mijany na ulicy. Z tą różnicą, iż zostaje z Tobą na lata, jest fundamentem całego biznesu. Negatywnie kojarząca się nazwa zniechęca klienta przed zakupem produktu lub usługi. Wywołanie negatywnego, pierwszego wrażenia skutkuje zwykle pójściem do konkurencji. Sztandarowym przykładem takiej nazwy jest „Osram”, która w języku polskim ma negatywne konotacje. Dobrze, jak nazwa firmy kojarzy się z czymś pozytywnym (z wartościami, osobami, USP). Wówczas powstaje silna nazwa, która przebija barierę obiekcji klienta podczas pierwszego kontaktu, ma potencjał marketingowy (daje podstawy do zaprojektowania skutecznej identyfikacji wizualnej) oraz jest długodystansowa, czyli odporna na mody, trendy, zmiany społeczno-kulturowe odbiorców. 

3. Strategiczna

Zmiana nazwy firmy powinna być dostosowana do stworzonej strategii. Oznacza to zgodność z wartościami biznesowymi, celem i kierunkiem rozwoju firmy. Nazwa firmy powinna wpisywać się w długoterminowe działania przedsiębiorstwa. Elementem strategicznej nazwy jest dopasowanie jej do grupy docelowej, czyli do klienta końcowego. Przykłady strategicznych nazw to moim zdaniem: Apple, Atak Chmielu, Reebok, Samsonite.

Nie wiesz jak wymyślić nazwę firmy?

 

4. Odpowiednia długość nazwy 

Nazwa nie musi być krótka, żeby była skuteczna. Tworzenie długiej nazwy również nie skazuje jej na niebyt w świadomości odbiorców. Podczas tworzenia nazwy firmy należy kierować się wyczuciem. Każdą propozycję nazwy należy oświetlać z wielu stron, spisując jej plusy i minusy. Przeprowadzenie analizy SWOT każdej propozycji zwiększy szansę na kreację dobrej nazwy firmy, która zapadnie w pamięć klientom. Nazwy krótkie, składające się z 2-3 sylab są skuteczne, ale często mają zajęte domeny, co wymaga użycia dopisku. Koncepcyjne i wykorzystujące aliterację długie nazwy firmy mogą być równie skuteczne i nośne, co krótkie nazwy. 

5. Wykorzystaj klasyczne rodzaje namingu firmy

Od zarania reklamy agencje reklamowe i wielcy copywriterzy jak: David Ogilvy, Leo Burnett wypracowali rodzaje nazw, które przejęła i udoskonaliła branża. My również świadomie z nich korzystamy. Masz do wyboru nazwy opisowe, emocjonalne, abstrakcyjne, w formie aliteracji, skrótu etc.

Rodzaje nazw, które możesz wykorzystać podczas wymyślania nazwy firmy:

-opisowe (inaczej merytoryczne/nawiązujące do działalności): Noble Bank, Bodzio Meble, Bocian Pożyczki

– emocjonalne: Alior, Google, Revolut 

– abstrakcyjne: Gizmodo, eBay, Pixar, Microsoft

– skojarzeniowe: Cyber Folks, Atak Chmielu, Virgin Mobile, Dr. Pepper

– skrótowe: PKO, BGŻ, IKO

– aliteracja (dwa człony na tę samą spółgłoskę): Coca-Cola, Jimmy John  

– gra słów: Wybrzeże Klatki Schodowej, Biomba, Wegeneracja 

– rymujące się: 7-Eleven, Sweet Beets 

– humanizujące nazwę: Ralph Lauren, Harnaś, Captain Morgan. 

Masz problem z wymyśleniem nazwy? Poproś o niezobowiązującą ofertę.

6. Dźwięczność/łatwa do zapisania

Wymyślanie nazwy firmy powinno uwzględniać jej dźwięczność. Nazwa powinna być łatwa do wymówienia – łamańce językowe skutecznie odstraszają odbiorców przed obdarzeniem firmy kredytem zaufania. Nazwę powinno się móc bez problemu podyktować przez telefon czy zapisać na kartce. Planujesz zmianę nazwy firmy? Przekaż swoją propozycję nazwy 10 osobom – jeśli większość bez problemu ją wymówi, to znaczy, że ten kierunek kreacji jest prawidłowy. Nasza agencja copywriterska w Warszawie ma autorskie know-how kreacji nazw – ponad 95% klientów jest zadowolonych z naszych propozycji i wybiera nazwę średnio w 3 serii. 

7. Wolna 

Absolutnym must have jest dziś posiadanie wolnej nazwy, czyli z wolną domeną „pl” lub „com”, która zapewni podstawy do stworzenia strony www. Najlepiej jakby nie posiadała swoich odpowiedników w sieci, co zwiększy jej unikatowość. W razie chęci ekspansji na rynki zagraniczne warto dokonać rzetelnej oceny propozycji w Urzędzie Patentowym, co pomoże uchronić Cię przed ryzykiem sporu sądowego ze strony innego podmiotu. Unikalna nazwa firmy powinna mieć taką samą domenę co nazwa, żeby zachować spójność komunikacji. Nazwę w UP warto sprawdzić w trzech wyszukiwarkach:

https://ewyszukiwarka.pue.uprp.gov.pl/

 https://euipo.europa.eu/eSearch/

https://www3.wipo.int/branddb/en/

8. Prosta

Prostota wpływa na zapamiętywalność, co potwierdzają liczne badania naukowe. Prostota to wartość, którą wykorzystał Jobs, tworząc markę Apple. Unikaj trudnych wyrazów, neologizmów, zapożyczeń – może to utrudnić przypomnienie sobie nazwy Twojej firmy podczas podejmowania decyzji zakupowej, co będzie skutkować utratą klienta. Kierowanie się prostotą podczas kreacji nazwy zwiększa szansę Twojej firmy na odniesienie sukcesu, poprawia jej potencjał sprzedażowy i podnosi wartość marki na długo przed tym, zanim pozyska dla Ciebie pierwszego klienta. 

9.Przekonująca 

Nazwa powinna być przekonująca i cechować się siłą perswazji. Powinna zawierać duży ładunek emocjonalny, wywołujący w odbiorcy określone skojarzenia, które zbudują w jego głowie obraz marki – aby tego dokonać możesz stworzyć storytelling, zhumanizować nazwę lub wywołać skojarzenia z brand message Twojego biznesu.  

Masz problem z wymyśleniem nazwy? Poproś o niezobowiązującą ofertę

10. Długodystansowa

Naming to maraton, a nie bieg na 60 metrów. Zbyt częsty renaming czy rebranding niosą ze sobą poważne straty finansowe i wizerunkowe, które bardzo trudno odbudować. Twoja nazwa firmy powinna być odporna na mody i trendy kulturowe. Zadbaj, aby nie wywoływała negatywnych konotacji, była dźwięczna i łatwa do zapisania. Sprawdź znaczenie nazwy w innych językach, dokonaj analizy SWOT kilkudziesięciu propozycji, które stworzysz podczas burzy mózgów ze swoim zespołem czy wspólnikiem. Nazwa ma być tak samo dobra jutro, za rok, 10 i 100 lat, wywołując pozytywne emocje, które otworzą nie tylko serca, ale i portfele klientów. 

Autor: Kajetan Puszek – CEO/Creative Director Kreatywny Krab

Nie masz pomysłu na stworzenie nazwy firmy, produktu, marki?

 

Dlaczego Kreatywny Krab? 

Jesteśmy agencją namingową, która od 2014 roku tworzy skuteczne nazwy firm, marek, produktów. Jeśli nie potrafisz lub nie masz czasu na samodzielną kreację nazwy – powierz nam to odpowiedzialne zadanie. Stworzyliśmy kilkaset skutecznych nazw firm, marek i produktów. Zobacz nasze portfolio lub skontaktuj się z nami, a przedstawimy Ci niezobowiązującą wycenę stworzenia nazwy firmy. 

Ile to kosztuje – sprawdź agencja namingowa cennik

Masz problem z wymyśleniem nazwy? Poproś o niezobowiązującą ofertę

Zobacz nasze ostatnie realizacje z zakresu wymyślania nazwy firmy

Nazwa firmy (renaming) i logo dla producenta mebli gięto-klejonych. (luty 2023)

Nazwa dla agregatora nieruchomości. Nazwa oznacza w wolnym tłumaczeniu „ninję nieruchomości”, co jest metaforą szybkiego i sprawnego znajdowania nieruchomości dla klientów. Ninja jest synonimem nadludzkiej siły, sprawności i kunsztu walki, a te cechy idealnie korespondują z agregatorem nieruchomości

Nazwa dla firmy zajmującej się obróbką precyzyjną. Nazwa będąca połączeniem dwóch skojarzeń nawiązujących do działalności.

Masz problem z wymyśleniem nazwy?