Marketing farmaceutyczny jest niezwykle istotny dla odpowiedniej rozpoznawalności marki, jednak warto wiedzieć, że powinien być zgodny z regulacjami prawnymi. Prawo farmaceutyczne dokładnie stanowi, że kampania ma nie mówić o korzyściach, ale o potwierdzonych badaniami właściwościach. Zatem pharma marketing powinien pełnić funkcję edukacyjną i informacyjną. Dowiedz się, w jaki sposób agencja kreatywna może wesprzeć marketingowo branżę farmaceutyczną i jakie wynikają z tego zalety.
Internetowy pharma marketing – dlaczego warto o niego zadbać?
Statystyczny Polak wydaje miesięcznie na leki, suplementy diety oraz preparaty medycyny niekonwencjonalnej około 273 zł. Warto jednak wiedzieć, że obecnie coraz więcej Polaków korzysta z możliwości zakupów internetowych. Dzięki temu mogą zaoszczędzić czas oraz pieniądze związane z dojazdem. Brak konieczności wychodzenia z domu jest również bezpieczniejszy z punktu widzenia zdrowia. Statystycznie około 28,4% Polaków decyduje się na zakup suplementów online. Do tego wiele osób, zanim zdecyduje się na wybór danego produktu, sprawdza o nim informację online. Dlatego coraz więcej firm farmaceutycznych inwestuje w odpowiednio skrojony przez agencję kreatywną pharma marketing w internecie.
Ograniczenia prawne w marketingu farmaceutycznym
Rozdział 4 Ustawy o Prawie farmaceutycznym z dnia 6 września 2001 r. reguluje sposób oraz dopuszczone produkty i wyroby do reklamy publicznej. Marketing farmaceutyczny nie powinien w żadnym stopniu wprowadzać klienta w błąd, ani też nie może być kierowany do dzieci. Co więcej – w przypadku produktu leczniczego zakazane jest sugerowanie, że poprawi on stan zdrowia lub jego nieprzyjmowanie wpłynie negatywnie. Nie można korzystać także z prezentowania lub polecania przez osoby publiczne, lekarzy czy naukowców. Warto wiedzieć, że np. ubranie aktora w biały fartuch sygnalizujący wykonywanie zawodu medycznego, jest również zakazane.Wyróżnia się także produkty, które obejmuje zakaz reklamy do publicznej wiadomości:
-
- leki wydawane na receptę,
-
- wyroby zawierające środki odurzające lub o działaniu psychotropowym,
-
- produkty umieszczone na wykazach leków refundowanych.
Prawo farmaceutyczne jasno stanowi, że reklama publiczna leków na receptę, czyli RX jest zakazana – natomiast możliwa jest komunikacja skierowana do osób uprawnionych do wystawiania recept. Zatem należy mieć na uwadze, jaki produkt ma być objęty pharma marketingiem oraz kim są odbiorcy. Znaczenie ma także dobór odpowiednich słów, środków, a także weryfikacja źródeł. Dlatego wiele firm farmaceutycznych decyduje się na współpracę z agencją kreatywną. W ten sposób możliwe jest zadbanie o rozpoznawalność marki, budowę zaufania i jednocześnie zachowanie wszelkich regulacji prawnych.
Przeczytaj artykuł o marketingu farmaceutycznym
Content marketing – jak wpływa na sprzedaż leków i produktów OTC?
Reklama publiczna leków OTC, czyli wydawanych bez recepty, jest dopuszczalna, pod warunkiem zachowania wcześniej wymienionych przepisów prawa. W tym aspekcie content marketing koncentruje się na funkcji edukacyjnej oraz informacyjnej. Wśród popularnych praktyk wyróżnia się:
-
- prowadzenie bloga
Prowadzenie bloga dla produktów farmaceutycznych lub marek jest legalną praktyką, o ile nie dotyczy wyrobów, w których jest zakazana publiczna reklama. Treści powinny być merytoryczne oraz informacyjne, nie powinno również zabraknąć źródeł w postaci piśmiennictwa medycznego i naukowego. Prowadzenie bloga w pharma marketingu koncentruje się na tekstach eksperckich, które rzeczowo opisują właściwości, wskazania, przeciwwskazania, a także ewentualne skutki uboczne, jakie może nieść za sobą przyjmowanie suplementu, wyrobu czy leku OTC.
-
- pisanie treści produktowych
Należy także zadbać o przejrzyste i rzeczowo napisane opisy oferowanych produktów. Również w tym obszarze należy działać zgodnie z przepisami prawa farmaceutycznego i zamiast nakreślać korzyści, trzeba informować o właściwościach potwierdzonych badaniami.
Ciekawe rezultaty mogą przynieść także newslettery oraz freebies w postaci e-booków. Część firm również udostępnia dodatkowe materiały filmowe dotyczące sposobu produkcji czy omawiające badania produktu.
Dowiedz się, czym jest copywriting medyczny.
Serwisy i strony produktowe – dlaczego mają takie znaczenie w marketingu farmaceutycznym?
Ze względu na specyfikę marketingu farmaceutycznego oraz obecne trendy wśród zachowań konsumenckich, warto zadbać o odpowiednio skonstruowany serwis i strony produktowe. Oprócz tworzenia rzetelnych treści o walorach edukacyjnych należy także wziąć pod uwagę:
-
- responsywność
Strona internetowa powinna być przejrzysta i łatwa w nawigowaniu przez odbiorcę. Oprócz wyróżnienia kategorii i działów produktowych warto zadbać o wprowadzenie wygodnej wyszukiwarki. Dzięki temu treści będą docierać do odbiorcy jeszcze szybciej i łatwiej.
-
- dopasowanie do grupy docelowej
Ze względu na przepisy prawa dotyczące reklamy leków na receptę lub OTC należy zadbać o dopasowanie do grupy docelowej. Co więcej – w przypadku, gdy jest to serwis kierowany dla lekarzy czy farmaceutów, niezbędny jest też odpowiedni system weryfikacji – dzięki temu content marketing dotyczący leków RX będzie docierał jedynie do uprawnionych osób.
-
- spójną estetykę
Aspekt wizualny strony internetowej w pharma marketingu również ma znaczenie. Warto zadbać o to, aby na całym serwisie była zastosowana spójna i adekwatna do branży farmaceutycznej estetyka.
-
- przystępność
Język, w którym są stworzone treści, powinien być zrozumiały i przystępny dla odbiorcy.
To tylko kilka elementów, które wpływają na efektywność serwisu internetowego dla firm z branży farmaceutycznej. Dzięki ich zachowaniu odbiorca nie tylko zapozna się z ofertą marki, ale zweryfikuje właściwości produktów (leków OTC, suplementów diety czy leków na receptę). Merytoryczne treści napisane w przystępny sposób będą bardziej dostępne, a przy tym budzą zaufanie.
Szukasz agencji specjalizującej się w marketingu farmaceutycznym? Zapraszamy do kontaktu.
Najnowsze komentarze