Marketing farmaceutyczny ma liczne ograniczenia, które wynikają z przepisów ustawy o Prawie Farmaceutycznym i Kodeksu Dobrych Praktyk. Poznajmy ograniczenia prawne dla leków OTC i Rx oraz najskuteczniejsze usługi pharma marketingu, które wspierają komunikację do pacjentów i lekarzy. 

Pharma marketing dotyczy:

  • leków na receptę (Rx)
  • leków bez recepty OTC (skrót od „over the counter”)
  • suplementów diety i wyrobów medycznych 

Reklama może być skierowana do pacjentów (publicznej wiadomości) oraz do lekarzy, czyli osób uprawnionych do wystawiania recept. Regulacje prawne dotyczące reklamy farmaceutyków wynikają m.in. z Art. 53 ustawy o Prawie Farmaceutycznym. Ustawa niesie ze sobą liczne ograniczenia, których zarówno firmy farmaceutyczne, jak i agencje kreatywne muszą przestrzegać. 

Reklama leków nie może wprowadzać konsumentów w błąd, być skierowana do dzieci oraz oferować konkretnych korzyści dla pacjenta, które wiążą się z zakupem danego produktu medycznego. Jak zatem powinny wyglądać działania promocyjne leków OTC czy Rx? Powinny one przede wszystkich opierać się na gruntownej znajomości przepisów prawnych i bazować na merytorycznych treściach oraz działaniach content marketingowych.

Pharma marketing w świetle prawa 

Marketing farmaceutyczny dotyczący produktów leczniczych reguluje ustawa o Prawie Farmaceutycznym oraz Kodeks Dobrych Praktyk opracowany przez Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych z 6 września 2001 r. W oparciu o akty prawne, zebraliśmy najważniejsze postanowienia dotyczące reklamy i promocji produktów leczniczych:

  • reklama nie może wykorzystywać wizerunku lekarzy, naukowców, farmaceutów
  • reklamowany produkt powinien być przedstawiony obiektywnie, a twierdzenia zawarte w reklamie nie mogą sugerować, że produkt lub substancja mają szczególne właściwości, jeśli te twierdzenia nie są poparte dowodami naukowymi 
  • nie można sugerować, że reklamowany produkt może przyczynić się do uniknięcia porady lekarskiej 
  • reklama farmaceutyku nie może komunikować, że lek zapewnia określone efekty

    Jak reklamować leki i suplementy zgodnie z prawem?

    Reklamę leku OTC lub Rx należy rozpocząć od dobrze przemyślanej strategii komunikacji. Następnie należy dopasować działania do celu i konkretnego produktu. Jakie są cele pharma marketingu?

    – sprzedaż leków OTC lub Rx

    – wsparcie wizerunkowe kampanii podczas wprowadzania nowych produktów na rynek

    – wsparcie komunikacji dla lekarzy, farmaceutów czy pacjentów 

    – budowanie świadomości marki danego produktu lub firmy 

    Strony www,  landing pages i portale zdrowotne 

    Od lat zajmujemy się kreacją stron www (produktowych) dla leków OTC czy Rx, od których zaczyna się promocja w Internecie. Strony są ważnym elementem kampanii online lub narzędziem budowania wizerunku firm farmaceutycznych. Zajmujemy się też kreacją portali zdrowotnych dla firm farmaceutycznych, na których podmioty mogą w nieinwazyjny sposób budować pozycję eksperta na rynku i docierać do konsumentów lub lekarzy.

    Content marketing 

    Content marketing to skuteczny i zgodny z prawem element promocji. Składa się na niego copywriting medyczny, czyli pisanie treści o lekach na strony www i ulotki. Blog o lekach OTC lub Rx wymaga znajomości prawa, doświadczenia agencji kreatywnej z Warszawy i odrobiny nieszablonowego podejścia. 

    Wyróżniamy 4 rodzaje działań:

    • reklama leków OTC
    • działania promocyjne dla leków na receptę 
    • reklama suplementów diety 
    • reklama wyrobów medycznych

    Prowadzenie bloga medycznego 

    Jest to forma promocji dopuszczona przez prawo, która przynosi wymierne korzyści dla naszych klientów. Prowadzenie bloga medycznego polega na pisaniu eksperckich artykułów, które dotyczą m.in. zabiegów medycznych, wskazań klinicznych czy jednostek chorobowych. Tematyka jest indywidualnie dopasowywana do podmiotu medycznego. 

    Blog medyczny jest jednocześnie platformą komunikacji między marką a pacjentami (lub lekarzami) oraz najskuteczniejszą formą pozycjonowania SEO. Dzięki optymalizacji naszych artykułów na blogu o lekach, ruch na stronie organicznie wzrasta, co przyczynia się do pozyskania nowych klientów.  

    Social media

    W działaniach z zakresu pharma marketingu warto uwzględnić prowadzenie Facebooka, dopasowując komunikację do grupy docelowej. Treści postów pisane zgodnie z prawem farmaceutycznym, odpowiednio zaprojektowane grafiki, wsparcie FB Ads to niezbędne elementy kampanii wizerunkowych czy sprzedażowych suplementów diety.

    Kampanie reklamowe – leki OTC i Rx

    Google Ads czy Facebook Ads to narzędzia promocyjne, które są wykorzystywane w branży farmaceutycznej. Wiemy, jak je stosować, aby kampania przyniosła zamierzone skutki. 

    Zapraszamy do kontaktu – wyślemy Państwu niezobowiązującą ofertę.

    Zapraszamy do sprawdzenia realizacji dla branży farmaceutycznej

    Cevitt 

    Parasidose

    Alpen Pharma

    Leave a comment

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *