Przedruk z Marketing&Biznes (publikacja 25.05.2016).
Jak tworzyć skuteczne posty na Facebooku? Poznaj anatomię copywritingu w social media.
Każdy może pisać posty na swoim Fan Page, lecz nie każdy potrafi robić to skutecznie. Bardzo często marki decydując się na własnoręczną publikację postów robią to bez przemyślenia, zapominając o odbiorcy. Takie działanie przynosi więcej szkody niż pożytku, dlatego warto zastanowić się nad tym jak pisać, by nasze treści przyciągały uwagę. Posłuchajcie.
Poznajcie 5 złotych zasad, które pozwolą Wam tworzyć skuteczne teksty na Facebooku.
- Przypadkowe strzały zamień na bloki tematyczne.
Posty tworzone spontanicznie na Facebooku mogą się czasem pojawić, jednak opieranie na nich długofalowej strategii wyprowadzi nas na manowce zamiast przynieść korzyści dla marki. Aby przyciągnąć uwagę fanów i zaskarbić sobie ich zaufanie musimy stworzyć koncepcję postów tematycznych, którą będziemy konsekwentnie realizować. Tworzymy pomysł na blok tematyczny np. najciekawsze wydruki świata, historia nazw czy nasze produkty, które będą cyklicznie pojawiać się na Fan Page i generować zainteresowanie grupy docelowej. Powinniśmy stworzyć 3-5 takich bloków tematycznych i napisać po parę postów z ich udziałem. Warto na początku każdego miesiąca stworzyć scenariusz postów na cały miesiąc, by później ustawić posty czasowo i nie musieć się martwić by codziennie je publikować. Dzięki temu możemy cieszyć się wakacjami, spotykać się z Klientami czy spędzać czas z rodziną podczas, gdy posty publikują nam się automatycznie.
- Pisz ciekawie, inspiruj.
Nasi odbiorcy są mało zainteresowani encyklopedycznymi informacjami o produktach, usługach czy 10 z rzędu newsem z nudnej konferencji. By temu zapobiec, musimy stworzyć ciekawy kontent, który choć trochę wyróżni nas w gąszczu hiper-konkurencji. Jak to zrobić? Może stwórzmy grafiki z cytatami szefów działów, które zainspirują odbiorcę, rośmieszą go czy doprowadzą do łez. Wszystko zależy od tego jaką firmę prowadzisz – jeśli jest to agencja reklamowa możesz omówić ciekawe case study, jeśli firma produkująca metale precyzyjne opowiedz o początkach działalności lub napisz o historii powstania metali. Sky is the limit – ważne, by Twoja opowieść była powiązana z ideą firmy oraz branżą, w której działasz.
- Stwórz storytelling, który będzie obecny we wszystkich mediach.
Opowieść zawierająca w sobie cechy Twojej marki i spójna z jej tożsamością będzie skutecznym narzędziem do jej promocji na łamach mediów społecznościowych. Stwórz brand hero, którego historia będzie wyrażać wartości firmy i angażować odbiorców. Możesz stworzyć grafiki, które opowiedzą historię marki w niecodzienny sposób lub nagrać spot wizerunkowy, w którym bohaterowie przekażą jakąś ideę z Twoim logo w tle. Sam zdecyduj jaka forma storytellingu będzie skrojona na Twoją miarę, bez względu czy reprezentujesz polski oddział korporacji czy firmę jednoosobową, która stawia pierwsze kroki na rynku. Opowieść to narzędzie, która w nieinwazyjny sposób zapadnie w pamięć Twojej grupy docelowej.
- Pisz zwięźle.
Facebook to nie jest miejsce na obszerne wypracowania. Długie formy są odrzucane przez społeczności, które chcą skonsumować dużo treści w krótkim czasie. Mimo, iż mamy trochę więcej znaków do popisu niż na Twitterze pamiętajmy, że minimalizm w tej kwestii wygrywa z przerostem formy nad treścią.
- Sponsoruj treści.
Nawet największe arcydzieła copywritingu na łonie social media zginą w gąszczu postów bez sponsorowania ich lub Facebook Ads, czyli reklamy kontekstowej na Facebooku.
Pamiętaj, by najważniejsze posty z udziałem grafik firmowych sponsorować, bo wtedy docierają do szerokiej grupy odbiorców. Możesz ustawić lokalizację, zainteresowania oraz wiek, który pozwoli Ci dostrzeć do swojego targetu. Publikacja bez sponsorowania lub reklamy skazuje Twój Fan Page na małe zainteresowanie, sporadyczne „szerowanie“ czy „lajkowanie“, co doprowadza do promocyjnego niebytu w sm.
Warto więc wziąć sobie do serca tych 5 złotych zasad tworzenia treści na Facebooku i pokonać konkurencję kontentem, który jest najważniejszą materią Internetu.
Poznaj zasady prowadzenia działań marketingowych dla branży medycznej.
Kajetan Puszek, CEO/Creative Director, Kreatywny Krab
Najnowsze komentarze